Allmänna villkor


1 TILLÄMPNING OCH DEFINITIONER

1.1 Tillämpningsområde. Dessa allmänna villkor ska tillämpas när Ekängens Hyrservice (i) hyr ut utrustning, bygg- och trädgårdsmaskiner, tält, bord, stolar, fritidsutrustning eller andra Hyresobjekt (enligt definition nedan) till Kunden; (ii) utför eller tillhandahåller tjänster utöver uthyrning, t.ex. när Ekängens Hyrservice och Kunden träffat ett projektavtal eller avtalat om ett visst tjänstekoncept såsom t.ex. Ekängens Hyrservice Total, Ekängens Hyrservice Funktion, Ekängens Hyrservice Flexi eller annat tjänstekoncept som Ekängens Hyrservice från tid till annan erbjuder; och/eller (iii) säljer förbrukningsvaror eller andra produkter. Bestämmelserna i dessa allmänna villkor är tillämpliga på samtliga typer av mellanhavanden mellan Ekängens Hyrservice och Kunden (uthyrning, utförande av tjänster och köp) om inget annat anges för en specifik bestämmelse eller grupp av bestämmelser.

1.2 Konsumentvillkor. Om Kunden är en konsument i enlighet med bestämmelserna i konsumenttjänstlagen (1985:716) eller konsumentköplagen (1990:932), gäller bestämmelserna i dessa allmänna villkor endast till den del de inte står i strid med tvingande bestämmelser i konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen (såsom tillämpligt).

1.3 Definitioner. I dessa allmänna villkor ska följande definierade termer ha den innebörd som anges nedan: ”Avtalet” avser avtalet mellan Ekängens Hyrservice och Kunden om uthyrning av Hyresobjekt, tillhandahållande av Tjänsten och/eller köp av Saluvaror (oavsett om sådant avtal är i skriftlig, muntlig eller annan form), eller sådan annan överenskommelse mellan Ekängens Hyrservice och Kunden där hänvisning till dessa allmänna villkor görs; ”Ekängens Hyrservice” avser Ekängens Hyrservice, org. nr 800215-6712, eller sådant annat bolag inom Ekängens Hyrservice-koncernen som är angivet som part till Avtalet; ”Hyresobjekt” avser vart och ett av de objekt (såsom byggmaskiner, byggbodsmoduler, annan utrustning eller annan lös egendom) som Ekängens Hyrservice enligt Avtalet ska hyra ut till Kunden; ”Kunden” avser den part med vilken Ekängens Hyrservice ingått Avtalet; ”Saluvaror” avser sådana produkter som Kunden enligt Avtalet köper direkt från Ekängens Hyrservice och för vilka äganderätten därigenom övergår till Kunden, såsom (men inte begränsat till): (i) konsumtionsvaror som saknar direkt samband med ett visst Hyresobjekt eller dess nyttjande, t.ex. el-material, skruvar, handskar, hörselskydd, slippapper och liknande; och (ii) konsumtionsvaror som tillhandahålls och används tillsammans med ett Hyresobjekt och som förbrukas under eller i anslutning till dess användning, t.ex. kedja till kedjesågar, filter till dammsugare, stans till nibblerverktyg, mattstripperblad, drivmedel (t.ex. diesel) och liknande; och ”Tjänsten” avser de tjänster (med undantag för uthyrning av Hyresobjekt) som Ekängens Hyrservice ska utföra enligt Avtalet.

1.4 Förhållande till Avtalet. Dessa allmänna villkor utgör en integrerad del av Avtalet, och hänvisningar i dessa allmänna villkor till ”Avtalet” innefattar även dessa allmänna villkor. Avvikelser från dessa allmänna villkor måste avtalas skriftligen för att bli gällande.


2 UTHYRNINGSVILLKOR
2.1 Tillämpning. Bestämmelserna i denna punkt 2 gäller endast för Ekängens Hyrservices uthyrning av Hyresobjekt till Kunden.

2.2 Nyttjanderätt. Ekängens Hyrservice upplåter till Kunden en begränsad nyttjanderätt till Hyresobjektet i enlighet med villkoren i Avtalet. Hyresobjektet är och förblir Ekängens Hyrservices egendom under hyrestiden. Ingenting i Avtalet innebär eller ska tolkas som att Kunden erhåller äganderätten till Hyresobjektet.

2.3 Begränsningar. Hyresobjekt får inte nyttjas i strid med Avtalet, tillämplig lag, myndighetsbeslut eller på sätt som riskerar att påverka Ekängens Hyrservices äganderätt. Kunden får inte (i) märka om eller på annat sätt ändra identifikation av Hyresobjektet, skriftliga instruktioner eller liknande; (ii) infoga eller sammanfoga Hyresobjektet i fast eller lös egendom tillhörande annan än Ekängens Hyrservice; eller (iii) pantsätta, överlåta, uthyra eller på annat sätt upplåta rättighet till Hyresobjektet till tredje man.

2.4 Avhämtning. Hyresobjekt ska avhämtas och återlämnas vid någon av Ekängens Hyrservices depåer. Om parterna avtalat att Ekängens Hyrservice ska ombesörja transport ska Hyresobjektet avlämnas på avtalad plats. Om inget annat framgår av Avtalet ansvarar Kunden för lastning och lossning av Hyresobjektet.

2.5 Återlämnande. Ett Hyresobjekt ska anses återlämnat när retursedel har utfärdats av Ekängens Hyrservice. Vid återlämnandet ska Hyresobjektet vara väl rengjort och med hänsyn till normal förslitning i gott skick. I annat fall är Ekängens Hyrservice berättigad att vidta nödvändig rengöring och reparation på Kundens bekostnad. Om ett Hyresobjekt har specialanpassats efter Kundens krav har Ekängens Hyrservice rätt att på Kundens bekostnad återställa Hyresobjektet till standardutförande efter återlämnande.

2.6 Hyrestid. Hyrestiden räknas från och med den dag Hyresobjektet enligt Avtalet hålls tillgängligt för avhämtning från Ekängens Hyrservices depå, alternativt för de fall Ekängens Hyrservice ombesörjer transport av Hyresobjektet, från den dag Hyresobjektet avlämnas på avtalad plats. Hyrestiden löper för den period som anges i Avtalet. Följer ingen bestämd hyrestid av Avtalet löper hyrestiden till dess att Kunden återlämnar Hyresobjektet enligt punkt 2.5, alternativt för de fall Ekängens Hyrservice ombesörjer transport av Hyresobjektet, till och med den dag Kunden meddelat Ekängens Hyrservice att Hyresobjektet finns tillgängligt för avhämtning på avtalad plats. Om Kunden underlåter att återlämna ett Hyresobjekt till Ekängens Hyrservice vid utgången av en bestämd hyrestid ska Kunden alltid betala hyra för Hyresobjektet fram till att Hyresobjektet återlämnats till Ekängens Hyrservice i enlighet med punkt 2.5.

2.7 Undersökningsplikt. Kunden ska snarast efter mottagandet av Hyresobjektet, och alltid innan Hyresobjektet tas i drift, utföra erforderlig kontroll samt noggrant undersöka Hyresobjektet.

2.8 Reklamation. Anmärkning mot ett Hyresobjekt eller tillhörande handhavandeinstruktion ska för att kunna göras gällande anmälas snarast till Ekängens Hyrservice och senast en vecka efter att Hyresobjektet blivit tillgängligt för Kunden. Om Kunden inte anmärker på Hyresobjektets skick inom ovanstående tid ska Hyresobjektet anses mottaget i fullgott skick.

2.9 Användningsvillkor. Kunden ska vid användning av Hyresobjekt beakta och efterleva följande villkor: (a) Kunden ska tillse att endast behörig och kvalificerad personal använder Hyresobjekt för vilka det föreligger särskilda handhavandeföreskrifter. Kunden är skyldig att i samband med avhämtning och avlämning av Hyresobjekt tillse att denne fått instruktioner för såväl handhavande som skötsel av det aktuella Hyresobjektet. (b) Kunden får endast använda Hyresobjektet i enlighet med tillhörande instruktioner, och endast för arbetsuppgifter och under arbetsförhållanden för vilket det typiskt sett är avsett. (c) Kunden ska under hyrestiden handha och förvara Hyresobjektet på sådant sätt att det inte utsätts för åverkan, olovligt nyttjande eller tillgrepp. (d) Kunden ska svara för tillsyn och skötsel av Hyresobjektet. Förutom att bekosta driv- och smörjmedel, ska Kunden även ombesörja och bekosta utbyte av förbrukningsmaterial. Kunden har dock inte rätt att utan Ekängens Hyrservices skriftliga medgivande uppgradera, reparera eller på annat sätt göra ingrepp i ett Hyresobjekt eller i programvara som ingår i Hyresobjektet. (e) Kunden får inte, utan särskilt tillstånd från Ekängens Hyrservice, flytta Hyresobjektet till annan arbetsplats än som avtalats eller låta annan än Kunden använda Hyresobjektet. (f) Kunden får endast använda Hyresobjektet i enskift om högst åtta timmar per dag om inte annat följer av Avtalet. Kunden ska utan dröjsmål meddela Ekängens Hyrservice om förändringar avseende användandet, såsom användning i förlängda skift eller i flerskift varvid Ekängens Hyrservice har rätt att debitera skifttillägg enligt punkt 5.3(c). (g) All användning av Hyresobjektet sker på egen risk.

2.10 Ansvar för besiktning. Ekängens Hyrservice ansvarar för obligatoriska besiktningar av Hyresobjektet, varvid Kunden åtar sig att medverka i nödvändig omfattning. Ekängens Hyrservice har rätt att efter avisering utföra obligatorisk besiktning av Hyresobjektet på arbetsplatsen under normal arbetstid.

2.11 Stöld. Vid stöld av Hyresobjekt under hyrestiden ansvarar Kunden för att meddela och inkomma med polisanmälan till Ekängens Hyrservice. Fram till att polisanmälan inkommit till Ekängens Hyrservice debiteras avtalad hyra för Hyresobjektet.

2.12 Fel i Hyresobjektet. Om Hyresobjektet inte fungerar enligt Avtalet, och felet eller bristen inte beror på sådan skada som Kunden ansvarar för enligt villkoren i Avtalet, ska Ekängens Hyrservice utan oskäligt dröjsmål efter Kundens reklamation åtgärda felet eller bristen. Kunden är inte skyldig att betala hyra under sådan avhjälpandeperiod.

2.13 Skada på Hyresobjektet. Kunden ansvarar under hyrestiden för förlust av Hyresobjektet samt för samtliga skador som inte utgör normal förslitning. Skada ska anmälas till Ekängens Hyrservice för beslut om hur Hyresobjektet ska repareras. Hyresobjektet som förlorats eller skadats så att det inte kan repareras ska ersättas av Kunden med belopp motsvarande återanskaffningskostnaden.

2.14 Skada på annan egendom. Kunden ansvarar under hyrestiden för skada som Hyresobjektet orsakar på Kundens eller tredje mans egendom. Kunden ska hålla Ekängens Hyrservice skadelös i anledning av alla eventuella krav från tredje man härrörande ur skador på person eller egendom som orsakats av Hyresobjektet under hyrestiden.

2.15 Försäkringar. (a) Allrisk. Kunden ska under hyrestiden hålla varje Hyresobjekt försäkrat med allriskförsäkring med försäkringsbelopp som minst motsvarar Ekängens Hyrservices återanskaffningskostnad för Hyresobjektet. Om inte annat avtalats tillkommer Ekängens Hyrservices Hyrförsäkring för uthyrda objekt. (b) Trafikförsäkring. Ekängens Hyrservice ansvarar för och bekostar trafikförsäkring om sådan försäkring krävs för Hyresobjektet. (c) Ansvarsförsäkring. Om inte annat framgår av Avtalet ska vardera part under hyrestiden inneha sedvanlig ansvarsförsäkring som täcker partens ansvar enligt Avtalet.

2.16 Säkerhet. Ekängens Hyrservice har rätt att när som helst under hyrestiden begära att Kunden ställer säkerhet för respektive Hyresobjekt med ett belopp motsvarande återanskaffningskostnaden.

2.17 Omedelbart återtagande. Om Ekängens Hyrservice säger upp Avtalet till omedelbart upphörande med stöd av punkt 8.1 eller annan bestämmelse i Avtalet har Ekängens Hyrservice även rätt att omedelbart återta alla Hyresobjekt på Kundens bekostnad.

3 TJÄNSTEVILLKOR
3.1 Tillämpning. Bestämmelserna i denna punkt 3 gäller endast för Ekängens Hyrservices utförande av Tjänster för Kundens räkning.

3.2 Utförande. Ekängens Hyrservice ska utföra Tjänsten fackmässigt, i enlighet med gällande författningar och i övrigt på det sätt och enligt den tidplan som framgår av Avtalet. Om ingen tidplan framgår av Avtalet ska Tjänsten utföras med den skyndsamhet som omständigheterna skäligen påkallar.

3.3 Tidsförlängning. Vid försening som beror på Kunden eller något förhållande på dennes sida har Ekängens Hyrservice rätt till motsvarande förlängning av överenskommen utförandetid. Ekängens Hyrservice har också rätt till motsvarande förlängning om (i) omfattningen av Tjänsten förändras; (ii) förlängning fordras för att personal ska erhålla i lag eller annan författning föreskriven ledighet eller semester; eller (iii) väderförhållandena på platsen där Tjänsten ska utföras innebär att kvaliteten på utförandet av Tjänsten riskerar att påverkas negativt, att väderförhållandena riskerar att innebära en säkerhetsrisk för Ekängens Hyrservices personal eller att Ekängens Hyrservice av annan personalhänsyn har anledning att senarelägga Tjänstens utförande.

3.4 Slutförande. Tjänsten anses slutförd när Ekängens Hyrservice har fullgjort samtliga tjänsteåtaganden enligt Avtalet. Tjänstens slutförande är inte villkorat av leveranstest eller liknande godkännande om inte detta särskilt avtalats.

3.5 Erforderlig tillgång. Kunden ska ge Ekängens Hyrservice tillgång till de lokaler, den information, den utrustning och det material som erfordras för Tjänstens tillhandahållande och i övrigt utföra överenskomna åtgärder.

3.6 Ansvar för lämnad information. Kunden ansvarar för att den information som lämnas till Ekängens Hyrservice är riktig, fullständig och otvetydig.

3.7 Ekängens Hyrservices förseningsansvar. Vid försening av Tjänstens utförande som beror på Ekängens Hyrservice och som orsakat Kunden ekonomisk skada har Kunden, om parterna överenskommit om särskild tidplan, rätt till skälig nedsättning av ersättningen för den del av Tjänsten som är försenad.

3.8 Försening orsakad av Kunden. Om försening uppstår på grund av Kunden eller förhållande för vilket Kunden ansvarar har Ekängens Hyrservice efter skriftligt meddelande rätt att avbryta sitt arbete till dess att Kunden undanröjt de hinder som orsakat förseningen samt rätt till ersättning för sådana kostnader och skador som Ekängens Hyrservice drabbas av på grund av sådan försening. Om sådan försening är väsentlig får Ekängens Hyrservice genom skriftligt meddelande till Kunden säga upp Avtalet till omedelbart upphörande med avseende på Tjänsten. Ekängens Hyrservice har då rätt till ersättning för dittills utfört arbete och kostnader.

3.9 Reklamation och ansvarstid. Om Tjänsten avviker från vad som avtalats ska kunden skriftligen reklamera felet till Ekängens Hyrservice inom femton (15) dagar från att Kunden upptäckt eller borde upptäckt felet. Därefter förlorar Kunden rätt att åberopa fel i Tjänsten. Ekängens Hyrservice ansvarar dock inte för fel i Tjänsten som inte meddelats Ekängens Hyrservice senast tre (3) månader från utförandet av den del av Tjänsten som är felaktig.

3.10 Påföljder vid fel. Ekängens Hyrservice är skyldig att avhjälpa fel i Tjänsten som består i att Tjänsten på grund av Ekängens Hyrservices vårdslöshet inte uppfyller de krav som specificerats i Avtalet. Ekängens Hyrservice ansvarar dock inte för fel som beror på att Kunden lämnat felaktiga, tvetydiga eller ofullständiga uppgifter. Ansvaret omfattar inte heller fel orsakade av omständigheter som tillkommit efter det att Tjänsten slutförts, försummelse av Kunden eller tredje man eller andra omständigheter utom Ekängens Hyrservices kontroll.

3.11 Avhjälpandekostnader. Om Kunden har påtalat ett fel i Tjänsten, och det visar sig inte föreligga något fel som Ekängens Hyrservice svarar för, ska Kunden ersätta Ekängens Hyrservice för arbetet med det påtalade felet enligt samma grunder som för Tjänsten i övrigt.

3.12 Immateriella rättigheter. (a) Bakgrundsrättigheter. Kunden är införstådd i att Ekängens Hyrservice för utförandet av Tjänsten kan komma att använda produkter, material eller metoder i vilka Ekängens Hyrservice eller tredje man äger immateriella rättigheter. Ingenting i Avtalet ska innebära att sådana immateriella rättigheter övergår till Kunden eller att Kunden på annat sätt förvärvar rätten att använda sådana immateriella rättigheter. (b) Äganderätt. Ekängens Hyrservice ska erhålla äganderätten till alla rapporter, beskrivningar, specifikationer, handlingar, illustrationer, modeller, förteckningar, marknadsföringsmaterial eller annan dokumentation (oavsett medium) som upprättas eller levereras av Ekängens Hyrservice inom ramen för Tjänsten. (c) Licens. Villkorat av att Kunden erlägger full betalning enligt Avtalet upplåter Ekängens Hyrservice till Kunden en icke-exklusiv och begränsad licens att nyttja eventuella handlingar som överlämnats av Ekängens Hyrservice till Kunden för valfritt ändamål i den utsträckning som tillåts enligt Avtalet och tillämplig lag. Kunden har inte rätt att överlåta, vidarelicensiera, publicera, eller på annat sätt tillgängliggöra sådana handlingar utan att först ha erhållit Ekängens Hyrservices skriftliga medgivande därtill. Sådant medgivande ska inte oskäligen nekas under förutsättning att parterna träffar en överenskommelse om villkoren avseende Kundens disponering över de av Ekängens Hyrservice överlämnade handlingarna.

4 KÖPVILLKOR
4.1 Tillämpning. Bestämmelserna i denna punkt 4 gäller endast för Ekängens Hyrservices försäljning av Saluvaror till Kunden.

4.2 Saluvarans beskaffenhet. Saluvaror som Kunden köper från Ekängens Hyrservice ska, om inte annat särskilt avtalats, ha den beskaffenhet som framgår av gällande produktblad, varudeklaration eller motsvarande.

4.3 Avlämnande. Om en Saluvara transporteras till Kunden ska den, om inte annat framgår av avtalad leveransklausul eller av Avtalet i övrigt, anses avlämnad till Kunden när Saluvaran överlämnats till av Kunden anlitad transportör eller, om Ekängens Hyrservice utför transporten, när Saluvaran är tillgänglig för lossning på i Avtalet angiven leveransplats. Framgår inte leveranstid och/eller leveransplats av Avtalet eller order därunder, får Saluvaran avlämnas inom skälig tid och på plats som Ekängens Hyrservice bestämmer. Om Kunden ska avhämta Saluvaran ska det göras på av Ekängens Hyrservice anvisad tid och plats. Saluvaran är avlämnad när Kunden, eller av Kunden utsedd transportör, mottagit Saluvaran.

4.4 Riskövergång. Risken för Saluvaran övergår på Kunden när den avlämnats till Kunden i enlighet med punkt 4.3. Om Saluvaran inte kunnat avlämnas i rätt tid, på grund av Kunden eller på grund av förhållande på Kundens sida, och Ekängens Hyrservice gjort vad på Ekängens Hyrservice ankommer för att avlämnande skulle kunna ske i rätt tid, övergår risken för Saluvaran på Kunden vid den tidpunkt Saluvaran hade kunnat avlämnas.

4.5 Försening. En försening ska anses ha skett om avlämnande enligt punkt 4.3 sker vid en senare tidpunkt än den leveranstidpunkt som framgår av Avtalet. Vid försening som beror på Ekängens Hyrservice har Kunden rätt till skälig nedsättning av priset för de Saluvaror som är försenade. Ekängens Hyrservices ansvar enligt denna punkt ska dock inte överstiga tio (10) procent av priset för de Saluvaror som inte kan tas i bruk på grund av förseningen (beräknat utifrån Ekängens Hyrservices vid var tid gällande prislista). Kunden får endast häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse för Kunden. Order får inte hävas om förseningen beror på Kunden eller på omständighet för vilken Kunden står risken. Hävs order eller del därav har Kunden rätt att få tillbaka vad denne betalat för de Saluvaror som hävningen avser, mot att sådana Saluvaror kan återlämnas i fullgott skick. Ekängens Hyrservice ansvarar i sådant fall för de kostnader som är förenade med Saluvarornas återlämnande.

4.6 Mottagningskontroll. När Saluvaran avlämnas till Kunden ska Kunden genast kontrollera art, kvalitet och kvantitet mot följesedeln samt i förekommande fall kontrollera att emballage är oskadat och försegling obruten. När emballaget tas av ska Kunden fullfölja mottagningskontrollen genom undersökning av Saluvaran. Innan Saluvaran avemballeras eller packas upp ska Kunden dokumentera fel som identifierats i samband med initial mottagningskontroll för att bevara Ekängens Hyrservices möjligheter att hålla transportören ansvarig för transportskador.

4.7 Vårdplikt. Vill Kunden avvisa en Saluvara som Kunden har tagit emot, ska Kunden för Ekängens Hyrservices räkning vidta skäliga åtgärder för vård av Saluvaran. Vill Kunden avvisa en Saluvara som sänts till Kunden och hålls Kunden tillhanda på leveransplatsen, ska Kunden ta hand om Saluvaran för Ekängens Hyrservices räkning utan oskälig kostnad eller olägenhet.

4.8 Reklamation. Om levererade Saluvaror avviker från vad som anges i punkt 4.2 ska Kunden skriftligen reklamera felet till Ekängens Hyrservice inom femton (15) dagar från att Kunden upptäckt eller borde upptäckt felet. Därefter förlorar Kunden rätt att åberopa fel i Saluvaran.

4.9 Avhjälpande av fel. Efter mottagen reklamation ska Ekängens Hyrservice efter eget val antingen avhjälpa felet eller leverera en ny Saluvara. Äganderätten till utbytta Saluvaror tillfaller Ekängens Hyrservice. Om Ekängens Hyrservice inte avhjälper felet eller inte levererar en ny Saluvara inom skälig tid från Kundens reklamation får Kunden genom skriftligt meddelande kräva att Ekängens Hyrservice gör detta inom en slutlig rimlig tidsfrist. Om Ekängens Hyrservice underlåter att fullgöra sina förpliktelser inom den tiden får Kunden antingen (i) avhjälpa eller låta avhjälpa på Ekängens Hyrservices bekostnad under förutsättning att kostnaderna är rimliga, motiverade och redovisas för Ekängens Hyrservice; eller (ii) kräva nedsättning av priset för de felaktiga Saluvarorna som svarar mot felet. Om felet är väsentligt har Kunden rätt att, istället för att utöva påföljderna enligt (i) eller (ii) ovan, skriftligen häva leveransen såvitt avser den felaktiga Saluvaran. Kunden har därutöver, med de begränsningar som i övrigt följer av Avtalet, rätt till skälig ersättning för de direkta förluster som Kunden visar sig ha lidit på grund av felet.

4.10 Undantag. Ekängens Hyrservice ansvarar inte för Kundens eller tredje mans olämpliga eller oriktiga användning, felaktiga montering eller installation av levererade Saluvaror, och inte heller för normalt slitage, ovarsam hantering, oriktigt underhåll, olämpligt gods för bearbetning, konstruktionsfel, felaktigt fundament, kemiska, elektrokemiska eller elektroniska störningar, under förutsättning att dessa omständigheter inte är hänförliga till Ekängens Hyrservice. Ekängens Hyrservice har inte heller något ansvar för fel om Kunden eller tredje man utan Ekängens Hyrservices godkännande ändrar eller reparerar levererade Saluvaror.

4.11 Ansvarstid. Ekängens Hyrservices ansvar för fel i levererade Saluvaror är begränsat till fel som reklameras av Kunden inom en (1) månad från dagen för leverans till Kunden.

4.12 Ingrepp i annan egendom. Ekängens Hyrservice är inte skyldig att utföra eller bekosta åtgärder som orsakas av att avhjälpandet av fel medför ingrepp i annat än Saluvaran.

4.13 Produktansvar. Ekängens Hyrservice ansvarar inte för skada som Saluvaran orsakar på person eller på egendom eller följderna av sådan skada. Kunden ska hålla Ekängens Hyrservice skadeslös i den utsträckning Ekängens Hyrservice åläggs ansvar gentemot tredje man för sådan skada eller förlust som Ekängens Hyrservice enligt det föregående inte ansvarar för. Framställer tredje man krav mot Ekängens Hyrservice eller Kunden på ersättning för skada eller förlust, ska den andra parten genast skriftligen underrättas härom.

5 ERSÄTTNING OCH BETALNING
5.1 Tillämpliga priser. Om inget annat avtalats ska Ekängens Hyrservices vid var tid gällande priser tillämpas för att fastställa hyra för Hyresobjekt under hyrestiden och övriga principer för prissättning av Tjänster och Saluvaror.

5.2 Hyrestillbehör och relaterade kostnader. Om inget annat anges i Avtalet debiteras tillbehör till Hyresobjekten separat. Sanering, rengöring, bränsle och transport av Hyresobjektet sker mot särskild ersättning.

5.3 Hyresberäkning. (a) Dygnshyra. Vid tillämpning av dygnshyra är hyresbeloppet den ersättning som Kunden ska betala till Ekängens Hyrservice per kalenderdag. För del av dag debiteras hyra för halva den dagen. (b) Månadshyra. Vid tillämpning av månadshyra är hyresbeloppet den ersättning som Kunden ska betala till Ekängens Hyrservice per kalendermånad. (c) Skifttillägg. Om Hyresobjektet under en viss dag utnyttjas mer än ett arbetsskift om 8 timmar debiteras skifttillägg om 10 % av avtalad dagshyra för varje överskjutande timme. (d) Byggdagshyra. Om parterna har överenskommit om byggdagshyra är lördagar, söndagar och svenska allmänna helgdagar hyresfria under förutsättning att Hyresobjektet inte nyttjas under sådan dag. I övrigt gäller samma villkor som för dagshyra. (e) Semester och ledighet. För samtliga hyresformer debiteras hyra även under semesterperiod och annan motsvarande ledighet.

5.4 Fakturering. Ekängens Hyrservice har rätt att fakturera Kunden veckovis för hyrda Hyresobjekt och Tjänster. Ekängens Hyrservice har rätt att ta ut en fakturahanteringsavgift om 60 SEK per faktura.

5.5 Betalning. Fakturabeloppet ska vara Uthyraren tillhanda senast det datum som anges som förfallodatum på fakturan. Vid försenad betalning har Ekängens Hyrservice rätt till dröjsmålsränta med 24 procent per år. Kunden ska även ersätta Ekängens Hyrservice för utfärdad betalningspåminnelse samt förseningsavgifter med det belopp som medges enligt lag (för närvarande 60 SEK), och Ekängens Hyrservice har rätt att stoppa fortsatt utförande av sina förpliktelser enligt Avtalet fram till att full betalning sker.

5.6 Mervärdesskatt. Samtliga avtalade hyror, priser, avgifter och andra ersättningar enligt Avtalet är exklusive mervärdesskatt om inget annat uttryckligen framgår.

6 FORCE MAJEURE
6.1 Befriande omständigheter. Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra förpliktelse enligt detta Avtal om underlåtenheten har sin grund i sådan befriande omständighet som ligger utanför parts kontroll och som förhindrar fullgörandet därav, såsom men inte begränsat till extrema väderförhållanden (såsom, men inte begränsat till brand, torka, översvämning och extrem kyla) ras, krig, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, knapphet på råvaror, allmän knapphet samt inskränkningar i tillförsel av drivkraft samt långvariga störningar i transporter, data- eller telekommunikation eller strömförsörjning.

6.2 Meddelande. Om part önskar åberopa befriande omständighet ska denna part omedelbart underrätta den andra parten om när händelsen påbörjades samt när den upphör. Om part underlåter lämna sådant meddelande har parten inte rätt att åberopa omständigheten som befrielsegrund. Tiden för fullgörande av relevant förpliktelse ska förlängas med den tid som den befriande omständigheten fortgick.

6.3 Hävningsrätt. Oavsett vad som i övrigt gäller enligt detta Avtal, får vardera part häva Avtalet genom skriftligt meddelande till den andra parten om Avtalets fullgörande på grund av befriande omständighet förskjuts med mer än fjorton (14) dagar.

7 PÅFÖLJDER OCH ANSVAR
7.1 Exklusiva påföljder. De påföljder som uttryckligen framgår av detta Avtal är exklusiva, och Kunden har därmed inte rätt att göra gällande andra påföljder i anledning av Ekängens Hyrservices bristande uppfyllande av Avtalet.

7.2 Ekängens Hyrservices ansvar. Ekängens Hyrservice ansvarar endast för direkt skada som uppkommer till följd av Ekängens Hyrservices vårdslöshet, och Ekängens Hyrservice svarar därmed inte för indirekt skada såsom leveransförseningar, stillestånd, driftsavbrott, produktionsbortfall, förlorad användning, förlust av uppgifter, förlust av avtal, utebliven vinst, eller annan ekonomisk följdförlust.

7.3 Beloppsbegränsning. Ekängens Hyrservices totala ansvar under Avtalet ska inte överstiga det lägre av (i) den sammanlagda ersättning som erlagts av Kunden under Avtalet vid tidpunkten för skadan, och (ii) fem (5) miljoner SEK.

8 FÖRTIDA UPPSÄGNING
8.1 Uppsägningsrätt. Vardera part (”Berättigad Part”) har rätt att genom skriftligt meddelande till den andra parten (”Avtalsbrytande Part”) säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om den Avtalsbrytande Parten: (a) underlåter att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet eller gällande lag, om sådan underlåtenhet är av väsentlig betydelse för Berättigad Part, och förutsatt att den Avtalsbrytande Parten inte vidtagit rättelse senast sju (7) dagar efter skriftlig meddelande härom med angivande av uppgifter om vad Berättigad Part anser utgöra avtalsbrottet; (b) inte erlägger betalning inom avtalad tid, inställer sina betalningar, påbörjar förhandlingar om uppgörelse med sina borgenärer, blir föremål för ansökan om konkurs, ger in ansökan om företagsrekonstruktion eller ackord eller dylikt, upphör med sin verksamhet, träder i likvidation eller en förvaltare utses beträffande alla eller delar av Avtalsbrytande Parts tillgångar; eller (c) vid upprepade tillfällen underlåter att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet, oavsett om enskild underlåtenhet är av väsentlig betydelse och Berättigad Part gett Avtalsbrytande Part skriftligt meddelande härom i enlighet med punkt 8.1(a) ovan.

8.2 Överlevande bestämmelser. Bestämmelser i Avtalet som till sin natur eller vad som särskilt angetts är avsedda att fortsätta äga tillämpning efter Avtalets upphörande (oavsett om så sker vid avtalstidens utgång eller genom förtida upphörande) ska göra så, inklusive men utan begränsning till punkterna 10 och 11 i dessa allmänna villkor.

9 INSAMLAD INFORMATION

9.1 Äganderätten till all information och statistik som samlats in, sammanställts och bearbetats inom ramen för Avtalet ska tillfalla Ekängens Hyrservice.


10 PERSONUPPGIFTSBEHANDLING
10.1 Ekängens Hyrservices behandling. Avtalet kan medföra att Ekängens Hyrservice behandlar personuppgifter om Kunden eller dess representanter. Syftet med behandlingen är att möjliggöra Avtalets fullgörande, administration av hyresförhållandet, organisation och planering av Ekängens Hyrservices arbete, upprättande av rapporter och statistik samt marknadsföringsaktiviteter (om inte direktreklamspärr begärts). Vid marknadsföring kan Ekängens Hyrservice även komma att kontakta Kunden via e-post om inte kunden uttryckligen tackat nej till det. Vid administration och utförande av besiktningar, service, underhåll, installation och montage på uthyrt hyresobjekt kan personuppgifter överföras till tredje part. Genom att ingå Avtalet samtycker Kunden till att Ekängens Hyrservice samlar in, lagrar, behandlar och använder personuppgifter för ovannämnda ändamål, samt att personuppgifterna kan komma att överföras till tredje land (dvs. ett land som inte ingår i EU/EES) för ovanstående ändamål. Kunden ska även tillse att det föreligger ett giltigt samtycke eller annan laglig grund till behandling för ovanstående ändamål för sådana personuppgifter som Kunden lämnar till Ekängens Hyrservice inom ramen för Avtalet.

10.2 Kundens behandling. Om personuppgifter behandlas inom ramen för Avtalet för vilka Ekängens Hyrservice är personuppgiftsansvarig enligt lag ska Kunden vara Ekängens Hyrservices personuppgiftsbiträde för sådana personuppgifter. Kunden förbinder sig därför att iaktta tillämplig lag, villkoren i Avtalet samt Ekängens Hyrservices löpande instruktioner vid behandling av personuppgifter. Ekängens Hyrservice har rätt att kontrollera den behandling av personuppgifter som utförs av Kunden och att erhålla tillträde till lokaler och datorutrustning m.m. i erforderlig omfattning för detta ändamål. Kunden ska även tillåta de inspektioner som Datainspektionen eller annan berörd part kan kräva för upprätthållandet av en korrekt behandling av personuppgifter.

10.3 Registrerades rättigheter. Varje registrerad har rätt att en gång per år kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter om denne som behandlas av Ekängens Hyrservice och för vilka Ekängens Hyrservice är personuppgiftsansvarig genom att skriftligen kontakta Ekängens Hyrservice. Varje registrerad har även rätt att begära att personuppgifter raderas eller att eventuellt felaktiga personuppgifter rättas.

10.4 GPS-position. Ekängens Hyrservice behandlar även uppgifter om GPS-position samt tids- och driftsuppgifter som uppstår när Hyrestagaren (eller dess anställda) använder Hyresobjekt som är försedda med GPS (exempelvis lift, dumper, grävmaskin, hjullastare, truck). När Ekängens Hyrservice samlar in, använder och delar GPS-position som salas in via sådana Hyresobjekt sker detta endast i syfte att hantera information om Hyresobjektets geografiska plats för att förebygga stöld samt för att veta hur länge och när Hyresobjektet har varit i drift för att kunna styrka Hyresobjektets användning vid exempelvis fakturering.

11 TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
11.1 Tillämplig lag. Svensk lag ska tillämpas på Avtalet.

11.2 Tvistlösning. Tvist som uppstår i anledning av detta Avtal ska slutligt avgöras enligt svensk rätt och av allmän domstol för de fall parterna inte skriftligen enas om skiljeförfarande. Skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (”SCC”). Regler för förenklat skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm. Språket för förfarandet ska vara svenska.

11.3 Sekretess. Skiljeförfarande som påkallats med hänvisning till denna skiljeklausul ska omfattas av sekretess. Sekretessen omfattar all information som framkommer under förfarandet liksom beslut eller skiljedom som meddelas i anledning därav. Information som omfattas av sekretess får inte utan den andra partens föregående skriftliga samtycke vidarebefordras till tredje man. Part ska emellertid inte vara förhindrad att vidarebefordra sådan information för att på bästa sätt tillvarata sin rätt mot den andra parten med anledning av tvisten eller om en part enligt författning, föreskrift, myndighetsbeslut, börskontrakt eller motsvarande är skyldig att lämna sådan information.

11.4 Verkan för tredje man. I händelse att detta Avtal eller del av Avtalet överlåts eller överförs till en tredje man är sådan tredje man automatiskt bunden av bestämmelserna i denna skiljeklausul.